Friday, August 5, 2011

3P program : program pelancongan pelajar

Program ini telah di adakan selama tiga hari dua malam (3D2N), yang di jalankan di Universiti Malaysia Sabah.


Ada 12 wakil daripada KLMU/COSMOPOINT, yang terdiri daripada ahli MPP dan juga ajk tertinggi club Tourism. dan  pesertanya pula adalah wakil daripada 25 buah sekolah seluruh sabah. 25 buah sekolah itu ialah :
  1. SMK DATUK PANGLIMA ABDULLAH, SEMPORNA
  2. SM TEKNIK LAHAD DATU, LAHAD DATU
  3. SMK SEPAGAYA, LAHAD DATU
  4. SMK SANDAKAN, SANDAKAN
  5. SMK ELOPURA, SANDAKAN
  6. SMK SIKUATI II, KUDAT
  7. SMK LOK YUK, KUDAT
  8. SMK PEKAN KOTA BELUD II, KOTA BELUD
  9. SMK PEKAN TELIPOK, TUARAN
  10. SMK SRI NANGKA, TUARAN
  11. SMK TUN FUAD STEPHENS, KIULU, TAMPARULI
  12. SM TEKNIK LIKAS, KOTA KINABALU
  13. SMK BANDARAYA KOTA KINABALU, KOTA KINABALU
  14. SM MAKTAB SABAH, KOTA KINABALU
  15. SMK SANZAC, KOTA KINABALU
  16. SM STELLA MARIS, KOTA KINABALU
  17. SM LA SALLE, KOTA KINABALU
  18. SM ST PETER, KOTA KINABALU
  19. SMK PUTATAN, PUTATAN
  20. SMK BAHANG, PENAMPANG
  21. SMK MAJAKIR, PAPAR
  22. SMK MEMBAKUT, MEMBAKUT
  23. SMK GUNSANAD II, KENINGAU
  24. SMK KENINGAU, KENINGAU
  25. SMK TENOM, TENOM
  26. SMK ST ANTHONY, TENOM
seramai 150 pelajar yang telah menyertai program ini, dan saya adalah sebahagian keluarga program ini dan peranan saya dalam program itu adalah sebagai facilitator. di sini saya ingin menceritakan detik-detik saya mengikuti karnival itu, benefit yang saya dapat dari program itu juga pendapat saya.

hari pertama program ni telah jatuh pada 29 julai 2011(jumaat).

kami semua bergumpul di kampus KLMU pada jam 8.30am. dan bertolak ke UMS pada jam 9am. kami tiba di UMS pada jam 10.15am. UMS sangat-sangatlah luas, dan destinasi kami yang seepatut kami pergi dulu di Dewan Resital, tapi sekali tiba di sana ada program lain telah dijalakan juga pada hari itu. lepas itu kami bertolak pergi di kolej kediaman E (asrama).

sampai saja kami di situ, kami duduk menunggu check-in...^^, jam 11.45am bru kmi dapat tempat tinggal kami. lepas itu kami makan tengah hari. rehat sampai jam 1.30 pm. pada jam 2 ada sudah peserta-peserta sekolah menengah datang. pendaftaran telah di jalankan dan goodies beg telah di bagi-bagi di mana di dalamnya berisikan 2 helai baju, topi, pen, notepad, tag, dan sapu tangan. dalam masa yang sama minum petang pun ada.

peristiwa menakutkan dan melucukan :
semasa makan ni, tak sedar pula ada sekumpulan monyet-monyat liar datang. yang seekor ni sangat berani masuk ke kantin. mula-mula happy, suka tengok monyet itu duduk-duduk di pagar. sekali itu, dengan pantas monyet itu mencuri kuih-kuih yang kawan sekampus saya punya. monyet itu sempat lagi memilih...ahahaha, lucu juga lah bila teringat balik masa tu.

lepas minum petang ada taklimat program dan juga ice breaking kumpulan.
kumpulan-kumpulan telah di bahagikan kepada lima yang di nama kan tempat-tempat yang famous di sabah, iaitu :
  • Kinabatangan (my team)
  • Kinabalu (jason team)
  • Meliau Basin (raisa team)
  • Tabin (arinih team)
  • Danum (hay team)
semua faci-faci di beri tanggungjawab untuk menjaga budak sekolah menengah, dan membantu pihak pengurusan juga. tugasan pertama kami pada petang itu adalah mencari ahli-ahli kumpulan dan mencari guru pengiring mereka serta meminta nombor telefon sekali. tugasan ini memang senang tapi ada payahnya juga, sebab kena mencari that lucky people...hehehe, 360 darjah sa berpusing-pusing mencari team saya. tapi saya hanya berjaya mencari 3 saja. banyak guru yang saya approach salah-salah ni. dalam masa yang sama, tidak sangka saya terjumpa dengan guru sekolah saya dulu. saya sangat gembira kerna dapat berjumpa dengan beliau lagi. ^^
hari pertama malam pertama- sebelum bertolak ke perdana park

setelah sesi pencarian ini berakhir, kami di arahkan untuk bersiap-siap kerna malam itu akan ada trip pertama iaitu pergi ke perdana park dimana pelajar-pelajar dari KLMU/COSMOPOINT akan lead tarian cuti-cuti 1Malaysia seiringan dengan persembahan musical fountain. sebagai student tourism, tarian cuti-cuti 1Malaysia wajib tahu. pada jam 7.15pm, di suruh bergumpul mengikut kumpulan dan faci di kehendak check adik-adik baru semuanya ada. semasa di dalam bus sangat best. berpeluang untuk bercakap depan macam tour guide pula...^^ jam 8 kami tiba di perdana park. kami terus pergi ke tapak acara. pada masa itu bermulalah tarian cuti-cuti, keadaan memang sesak dan berserabut masa itu. tapi participate semua pihak adalah bagus. selepas saja,tarian itu tamat, kami di beri free movement keliling park itu. tepat pada jam 9.30pm, muzik bergema dan pancutan air mula menarik perhatian ramai.
saya dengan kawan saya enjoy, menikmati suasana malam yang indah di taman. ^^

pada jam 10.00pm, semua kami bertolak balik ke UMS. tamatlah agenda pada hari pertama.


hari kedua : 30 julai 2011 (sabtu)

hari ku bermula dengan kesedihan dan kepeningan. kami ada di dewan jam 6.45am, team member masih ada yang tercicir. susah nak cari mereka, dengan itu saya berurusan dengan guru mereka. mungkin begini la perangai dulu-dulu tapi tidak sedar. susah nya juga mau layan sikap budak kan. jam 7.30 baru kami bertolak ke Dewan Resital, time ada delay 15 minit. sebab breakfast pun ada lambat sampai. dari pagi sampai jam 4.30pm kami di dewan e2 mendengar taklimat peluang kerjaya dalam industri pelancongan dan juga ada pertandinga pidato english dan bahasa Malaisia. pidato english ada banyak yang sangkut tapi saya amat kagum dengan some of them hafal script mereka dan have the strenght to do speech facing audience and the judges. wow... dan in the Malay session, it's a bit difficult for me to find the winner because all speck well, done it well, have good skill in presentation but the last person to be always be the winner. one of this kids from SANZAC, so wow, he is the best speechers in Malay, even the answer so long and clear and full of information. all in set.seems like he's continuing his speech but actually he give his answer. impressive.

pada petang berlangsungnya explore race.

tamat saja pertandingan pidato itu, semua bergumpul semula untuk bertolak balik ke asrama dan pada jam 4.45pm acara explorer- race telah bermula. semua faci-faci jaga checkpoint. setiap checkpoint ada game so that's what make this explorer race more fun and interesting....jam 6 semua balik pergi asrama sebab malam ada dinner di grand borneo. bertemakan kebudayaan. malam itu ada artist juga yang datang iaitu si Felix Agus. pendek sudah rambut dia, dulu panjang. malam itu juga ada agenda di mana kumpulan pun buat persembahan, saya malu sangat sebab first time saya menari itu chicken dance. semua ini atas ajakan adik-adikku. the last of night to create the last memory, just to make the night more merrier. kiranya mau buat lagi performance khas dari facilitator tapi kami di beritahu bahawa jam 11.00pm seluruh 1borneo mall akan gelap. so semua pun dilakukan dengan cepat. macam dinner kelam-kabut pula saya rasa. jam 11.30 kami sampai sudah di UMS.
dinner kebudayaan di grand borneo hotel- 1Borneo hypermall

pada hari kedua ini, ada banyak tragedi yang terjadi. tapi itu biarlah hanya di simpan di dalam peti hati. tapi apa pun cuaca pada hari itu sangatlah panas. ^^

hari ketiga : 31 julai 2011 (ahad)
hari terakhir

bangun sahaja pagi, sudah tahu hari ini hari gembira. hari ini aktiviti kami adalah pergi buat lawatan banyak tempat, yang diiringi dengan tour guide kumpulan kami Cik Aminah. tempat yang kami pergi ialah sepeti berikut;
  • mari-mari cultural village (MMCV)
  • lok kawi wildlife, kinarut
  • menara Tun Mustapha
  • jesselton point
  • pasar kraftangan
  • UMS marine aquarium
MMCV yang telah kami lawatan adalah sangat berbeza dengan Monsopiad cultural village. dari segi menyambut tetamu, tarian, cara mereka handle memang sangat jauh berbeza. lawatan ke MMCV memberi saya banyak informasi tentang kaum, budaya dan adat di negeri saya sendiri. i get new experience, knowledge and understanding on my own tribes and the other tribes too. the murut tribes is the very scariest tribes of all tribes in sabah.
i have already been to lok kawi wildlife before, first come here with my family and second with my friends, making research at that place and third is today. there's only one place that change, hilang sudah satu rumah itu orang utan. tapi kalau bahagian botanical tidak tau pula, hari dulu yang pergi sama kawan bahagian raffflisia kena tutup. memeang malang lah hari dulu sebab tidak dapat tengok rafflisia. tapi masa kami di sana memang berlaku perpecahan kumpulan kami. saya sedih sangat masa itu sebab kita cuba sudah untuk pastikan semua bergumpul berjalan dalam sekumpulan tapi perkara yang tidak di ingini pula terjadi di mana kumpulan saya berpecah tiga. masa masa lawatan kami sudah tamat, di sana susah mau cari mereka, guru pengiring dorang pun risau, dan balik-balik telefon anak murid dia. tapi nasib lah jumpa juga dorang akhirnya di main entrance.


selepas saja trip itu, sudah terasa penat sampai tertidur di dalam bus. lepas itu city tour, kami di dalam bus saja mendengar tour guide kami memberi keterangan di setiap tempat yang kami lalu. selepas saja city tour, kami balik ke UMS sudah. kami melawat di marine aquarium di sana. ini merupakan kali kedua sudah pergi ni tempat. ^^

pada jam 3.15pm kami tiba di asrama, dan mula lah saat perpisahan dengan kumpulan. memang sedih sebab 3 hari 2 malam tidak terasa pun masa bergerak dengan pantas. tidak sedar-seedar sudah tiba hari terakhir kami. sempat juga kami beri ayat-ayat terakhir pada adik-adik sekalian, memberi kata-kata semangat sebelum mulanya perang PMR dan SPM mereka. dan berharap akan berjumpa lagi di lain hari. tapi paling sibuk, masing-masing bertukar nombor telefon dan juga facebook. hahaha.

kata terakhir saya ialah,
terima kasih kepada pihak kementerian pelancongan kerana beri peluang kepada saya dalam menyertai program ini dan juga tidak lupa lecturer-lecturer saya kena expose saya dengan program begini dan juga kawan-kawan yang terlibat dalam program ini kerana kita berkerjasama sebagai satu team, dan membantu satu sama lain bila perlu. kenangan program ini akan menjadi sejarah dan sejarah ini tidak akan di lupakan sampai bila-bila.

sekian.

No comments:

Post a Comment